Nesmyslná novela zákona nám přidělala práci a starosti
Všeobecné informace
POZOR - současné znění ustanovení § 51 nerozlišuje, zda se jedná o aplikaci na porost navštěvovaný nebo nenavštěvovaný včelami, tudíž je oznámení o aplikaci povinné bez ohledu na to, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami.
Změny, které přinesla novela rostlinolékařského zákona v oblasti přípravků na ochranu rostlin
Zákon o rostlinolékařské péči byl novelizován zákonem č. 299/2017 Sb., který je účinný od 1. 12. 2017 (dále jen "zákon o RLP"). Většina úprav, k nimž v tomto právním předpisu došlo, se týká oblasti přípravků na ochranu rostlin (dále jen "přípravky"). S novelou zákona o rostlinolékařské péči jsou spojeny také změny v prováděcích vyhláškách k tomuto zákonu, a to novela vyhlášky o ochraně včel, zvěře, vodních organismů a dalších necílových organismů při použití přípravků na ochranu rostlin č. 428/2017 Sb. účinná od 26. 12. 2017, novela vyhlášky o odborné způsobilosti osob pro nakládání s přípravky č. 17/2018 Sb. účinná od 22. 2. 2018 a úprava vyhlášky o přípravcích a pomocných prostředcích na ochranu rostlin, jenž byla zaslána k notifikaci do Evropské komise, po níž bude následovat zveřejnění ve sbírce zákonů (odhad v druhém čtvrtletí roku 2018).
Ochrana včel v souvislosti s použitím přípravků
Novelou ustanovení § 51 zákona o RLP a prováděcí vyhlášky o ochraně včel, zvěře, vodních organismů a dalších necílových organismů při použití přípravků na ochranu došlo k výrazným změnám zejména v oblasti oznamovací povinnosti přípravků nebezpečných a zvláště nebezpečných pro včely.
Přehled zásadních změn, které se týkají chovatelů včel, profesionálních uživatelů a obecních úřadů je následující:
- Pro včelaře byla zrušena oznamovací povinnost hlásit na obecní úřady do konce únoraúdaje k umístění trvalých a přechodných stanovišť včelstev.
- Obecním úřadům byla zrušena povinnost poskytovat tyto údaje profesionálním uživatelům přípravků a přijímat od nich oznámení o plánované aplikaci přípravků nebezpečných a zvlášť nebezpečných pro včely.
- Na základě pozměňovacího návrhu k ustanovení § 51 odst. 2 písm. a) zákona došlo pro profesionální uživatele ke změně z hlediska způsobu získávání informací o umístění stanovišť včelstev. Nově mají profesionální uživatelé přípravků povinnost zjistit si informace k umístění stanovišť včelstev v dosahu 5 km od hranice pozemku, na němž má být provedena aplikace přípravků nebezpečných nebo zvláště nebezpečných pro včely prostřednictvím veřejné evidence, která je zpřístupněna v informačního systému LPIS na Portálu farmáře, který je napojen na ústřední evidenci stanovišť včelstev dle plemenářského zákona. V LPIS jsou k dispozici údaje o stanovištích včelstev z ústřední evidence jak žadatelům, tak i nežadatelům o dotace, kteří musí plnit povinnosti k ochraně včel před i při aplikaci přípravků. Bližší informace naleznete na následujících webových stránkách https://eagri.cz/public/web/mze/farmar/LPIS/novinky/vcelstva-v-lpis.html
- Profesionální uživatelé mají dle nové úpravy § 51 odst. 2 písm. a) zákona o RLP povinnost oznámit minimálně 48 hodin předem aplikaci přípravků nebezpečných nebo zvláště nebezpečných pro včely chovatelům včel, kteří jsou zaregistrování v ústřední evidenci dle plemenářského zákona a jejichž včelstva se nacházejí do 5 km od hranice pozemku, kde má být aplikace přípravku provedena. Pokud nesplní chovatelé včel povinnost oznámit údaje o stanovištích včelstev podle plemenářského zákona (nebudou evidováni v ústřední evidenci), nevyplývá ze zákona o RLP pro profesionální uživatele přípravků povinnost jim plánovanou aplikaci přípravku oznámit.
- Na základě údajů, které jsou následně z ústřední evidence vedené Českomoravským svazem chovatelů, a.s. v Hradišťku, zobrazovány v LPIS pro účely zjišťování kontaktů na chovatele včel, nejsou u všech chovatelů včel uváděny všechny údaje dle přílohy č. 15 vyhlášky č. 136/2004 Sb. U některých chovatelů včel je uvedeno jak číslo na mobil, pevnou linku, tak emailová adresa, u dalších je uvedeno pouze číslo na mobilní telefon nebo pevnou linku a jsou i případy, kdy není uveden žádný kontakt, pouze adresa. Pokud je uvedena pouze adresa popř. kontakt na pevnou linku, je splnění oznámení min. 48 hodin předem těžko realizovatelné. V případě oznámení formou sms zprávy přes mobilní telefon je limitující velikost zasílaných dat a typ mobilního zařízení z hlediska příjmu této zprávy.
- Ustanovení § 51
odst. 2 písm. a) v návaznosti na § 51 odst. 1 písm. a) zákona o
RLP z hlediska oznamování aplikací přípravků chovatelům včel nerozlišuje, zda se jedná o aplikaci přípravku nebezpečného nebo zvlášť nebezpečného pro včely, který bude aplikován na porost navštěvovaný nebo nenavštěvovaný včelami. Oznamovací povinnost v této podobě vyžaduje oznamovat všechny aplikace přípravků nebezpečných a zvlášť nebezpečných pro včely, bez ohledu na to, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami.
Pro aplikaci přípravků nebezpečných nebo zvlášť nebezpečných je nicméně vždy důležité vyhodnotit, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami a podle toho dodržet další příslušná opatření k ochraně včel dle § 3, § 4 popř. § 5, § 5a vyhlášky č. 327/2012 Sb.
- V souvislosti se změnami ustanovení § 51 zákona č. 299/2017 Sb. došlo k úpravě § 51 odst. 2 písm. a) a navazujících odstavců s tím souvisejících, které odkazovaly na vyhlášku č. 327/2012 Sb. Touto úpravou došlo k odstranění písm. c) z původního odstavce 7 § 51 zákona. Nyní se jedná o odst. 8. Jelikož není v zákoně ustanovení, které by odkazovalo na prováděcí vyhlášku č. 327/2012 Sb., bylo nutné v rámci novelizace vyhlášky odstranit ustanovení § 10, které stanovovalo náležitosti oznámení včelařům.
- Při absenci specifikace náležitostí oznámení v obecně závazném právním předpisu bude nutno posuzovat splnění oznamovací povinnosti podle § 51 odst. 2 písm. a) zákona o RLP individuálně v každém konkrétním případě s ohledem na jeho okolnosti a také to, zda povinná osoba učinila vše, co po ní bylo možno spravedlivě požadovat.
Pokud profesionální uživatel rozešle chovatelům včel oznámení, kde deklaruje zamýšlenou aplikaci pro celou sezonu, v rozsahu měsíců namísto uvedení konkrétního data, nebo když deklaruje aplikaci na všech jím užívaných půdních blocích místo konkrétních půdních bloků, na nichž má k aplikaci skutečně dojít a když neuvede konkrétní přípravky pro konkrétní zamýšlenou aplikaci, fakticky znemožní dotčeným včelařům v dané lokalitě včas relevantně reagovat na zamýšlenou aplikaci přípravků, je obcházením zákona.
Bude-li tento typ oznámení formou podnětu zaslán na ÚKZÚZ, budou profesionální uživatelé upozorněni na to, že takové oznámení není v souladu s ustanovením § 51 odst. 2 písm. a) zákona o RLP a budou vyzváni k tomu, aby upřesnili datum aplikace přípravku nebezpečného nebo zvlášť nebezpečného pro včely včetně uvedení jeho obchodního názvu, a to dotčeným chovatelům včel, jinak bude ze strany ÚKZÚZ hodnoceno původně zaslané oznámení jako porušení zákona o RLP, jenž naplňuje skutkovou podstatu přestupku podle ustanovení § 79g odst. 1 písm. l) bod 2 zákona o RLP.
- V § 51 odst. 1 písm. a) zákona o RLP je uvedeno, že profesionální uživatel nesmí ve venkovním prostředí aplikovat přípravky označené jako nebezpečné nebo zvláště nebezpečné pro včely, pokud před aplikací nepostupuje v souladu s odstavcem 2; toto ustanovení se vztahuje i na aplikaci jiných přípravků a látek, jejichž použití je pro včely nebezpečné
Jelikož byla novelou § 51 zákona o RLP a § 5 vyhlášky č. 327/2012 Sb. zrušena výjimka z oznamovací povinnosti pro směsi přípravků nebo směsi přípravků s hnojivy nebo pomocnými prostředky, které nejsou podle rozhodnutí o povolení označeny jako nebezpečné ani zvláště nebezpečné pro včely a není novelou zákona jednoznačně definováno, co jsou to jiné přípravky a látky, jejichž použití je pro včely nebezpečné, je dle názoru ÚKZÚZ jako dozorového orgánu ve smyslu § 51 odst. 2 písm. a) v návaznosti na § 51 odst. 1 písm. a) zákona o RLP možné vymáhat plnění oznamovací povinnosti po profesionálních uživatelích pouze pro přípravky označené jako nebezpečné nebo zvlášť nebezpečné pro včely.
Pokud by bylo nutné oznamovat všechny tyto směsi, byli by neúměrně zatíženi nejen profesionální uživatelé přípravků, ale také chovatelé včel, i když by se jednalo o směs, kterou by bylo možné aplikovat na porost (například obilniny, cukrovku, popřípadě na olejniny před květem), který není navštěvován včelami (nekvetoucí porost).
Ve většině případů nemají chovatelé včel technické vybavení, které by umožňovalo úly po dobu aplikace přípravku uzavřít, aby nedošlo k přehřátí včelstva. Jediné opatření, které lze využít, je v případě kočovných včelstev, a to přemístění z doletové vzdálenosti, popř. krátkodobé uzavření úlů s možností ventilace dle teploty vzduchu v době ošetření porostu, popř. kontrola stavu včelstev po provedené aplikaci, aniž bylo možné včely uzavřít.
- Současné znění ustanovení § 51 zákona o RLP z hlediska oznamování aplikací přípravků chovatelům včel nerozlišuje, zda se jedná o aplikaci přípravku nebezpečného nebo zvlášť nebezpečného pro včely na porost navštěvovaný nebo nenavštěvovaný včelami.
Oznamovací povinnost v této podobě vyžaduje oznamovat všechny aplikace přípravků nebezpečných a zvlášť nebezpečných pro včely, bez ohledu na to, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami.
Pro aplikaci takto rizikových přípravků je vždy důležité vyhodnotit, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami a podle toho dodržet další příslušná opatření dle § 3, 4 popř. 5, 5a vyhlášky č. 327/2012 Sb.
V této souvislosti bychom chtěli upozornit na portál "Včelstva online", který vzniká v rámci projektu BeeTech na České zemědělské univerzitě v Praze a má sloužit k vzájemné komunikaci mezi registrovanými včelaři a zemědělci. Tento projekt je výborným nástrojem, který by se dal využít k plnění oznamovací povinnosti dle § 51 odst. 2 písm. a) zákona o RLP, pokud by obsahoval databázi registrovaných včelařů dle plemenářského zákona. Princip předávání informací o stanovištích včelstev a plánovaných aplikacích přípravků rizikových pro včely by mohl být v budoucnu využit i při úpravě informačního systému LPIS, který je již nyní napojen na ústřední evidenci stanovišť včelstev dle plemenářského zákona. https://vcelstva.czu.cz/o-projektu/
V návaznosti na opakované dotazy profesionálních uživatelů a chovatelů včel k současnému znění ustanovení § 51 zákona o RLP inicioval ÚKZÚZ na Ministerstvu zemědělství ČR v dané věci jednání, a to za účasti všech dotčených stran. Závěry tohoto jednání budou podkladem pro úpravu zákona o RLP, neboť se připravuje její další novela v souvislosti s účinností Nařízení EU o úředních kontrolách a Nařízení o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin (od 14. 12. 2019).
Ochrana včel - novela vyhlášky č. 327/2012 Sb., ve znění účinném od 26. 12. 2017
S ohledem na opatření, která musí profesionální uživatelé dodržet při aplikaci přípravků nebezpečných pro včely, tzn., při aplikaci těchto přípravků na porost navštěvovaný včelami, byl do ustanovení § 4 vyhlášky č. 327/2012 Sb. doplněn text definující ukončení denního letu včel, a to ve spolupráci s Výzkumným ústavem včelařským, s.r.o.
Denní let včel je ukončen hodinu po západu slunce. Před ukončením denního letu včel smí být přípravek podle věty první aplikován na porost navštěvovaný včelami pouze poté, kdy teplota vzduchu klesne a zůstane pod 12 oC.
Vyhláškou je stanovena povinnost aplikovat přípravek nebezpečný pro včely na porost navštěvovaný včelami pouze po ukončení denního letu včel, a to nejpozději do 23. hodiny příslušného dne (tzn., hodinu po západu slunce nebo poté, kdy teplota vzduchu klesne a zůstane pod 12 °C).
Co se rozumí pod pojmem "porost navštěvovaný včelami" je uvedeno v ustanovení § 2 písm. a) vyhlášky č. 327/2012 Sb. V případě porostů řepky olejky se bude jednat o posouzení, zda se na jednom metru čtverečním v době ošetření vyskytují průměrně více než dvě kvetoucí rostliny, včetně kvetoucích plevelů, navštěvované včelami. Toto lze zjistit průchodem pásu širokého jeden metr a dlouhého sto metrů na plochách do 10 ha na pěti místech a na plochách nad 10 ha na deseti místech (dle § 6 vyhlášky č. 327/2012 Sb.).
Tzn., pokud se nebude jednat o porost např. řepky olejky navštěvovaný včelami, lze porost ošetřit přípravkem nebezpečným pro včely popř. směsí nebezpečnou pro včely v době denního letu včel, což bude vzhledem k růstové fázi řepky k ochraně proti krytonosci řepkovém a čtyřzubému v průběhu měsíce dubna (před kvetením řepky).
Současně je však třeba dodržet při aplikaci přípravku nebezpečného pro včely, ale také zvlášť nebezpečného pro včely, popř. směsí takto nebezpečných nebo zvlášť nebezpečných pro včely, aby v době, kdy včely létají, byl takto rizikový přípravek aplikován v takové vzdálenosti od porostů navštěvovaných včelami, stromů a keřů navštěvovaných včelami, kvetoucích stromů a keřů, části stromů s výskytem medovice nebo mimokvětního nektaru, stanoviště včelstev, aby s ohledem na způsob aplikace, použité zařízení pro aplikaci přípravku a sílu a směr větru bylo zajištěno, že na ně postřiková kapalina nedopadne.
Toto platí obdobně i pro výsev nebo sázení sadby ošetřené přípravkem, který je označen jako nebezpečný nebo zvlášť nebezpečný pro včely (dle novelizovaného ustanovení § 5 vyhlášky č. 327/2012 Sb.)
https://eagri.cz/public/web/ukzuz/portal/pripravky-na-or/zarizeni-pro-aplikaci-por/minimalizace-uletu/minimalizace-rizik-namoreni.html
Novým ustanovením § 5a vyhlášky č. 327/2012 Sb. jsou stanovena pravidla pro aplikaci přípravků nebo směsí po sobě (např. v rámci jednoho dne) s přihlédnutím k opatřením, které musí být dodrženy při aplikaci přípravků nebezpečných nebo zvláště nebezpečných pro včely, a to za účelem snížení reziduální zátěže opylovačů.
Úplné znění § 5a vyhlášky je následující:
"Je-li aplikován přípravek, směs přípravků nebo směs přípravku s pomocným prostředkem nebo hnojivem, musí být mezi dvěma aplikacemi dodržen minimální interval 12 hodin; tím nejsou dotčena ustanovení § 3, § 4 a § 5 odst. 1. Minimální interval 12 hodin mezi dvěma aplikacemi nemusí být dodržen, je-li aplikován pouze přípravek, který podle rozhodnutí o jeho povolení není označen jako nebezpečný nebo zvlášť nebezpečný pro včely."
Směsi přípravku s pomocným prostředkem vyhodnocené ÚKZÚZ z hlediska rizika pro včely
Odbor přípravků na ochranu rostlin v rámci ÚKZÚZ na základě podkladů předložených žadatelem o povolení směsi přípravku s pomocným prostředkem vyhodnotí rizika této směsi z hlediska vlivu na včely ve vztahu k ošetřované plodině (růstové fázi), dávce přípravku a do rozhodnutí o povolení uvede označení nebezpečný nebo zvláště nebezpečný pro včely pouze tehdy, pokud je tato směr pro včely riziková. Pokud je směs přípravku s pomocným prostředkem vyhodnocena jako neriziková pro včely, není v rozhodnutí, ani na etiketě přípravku informace o tom, že byla takto směs posouzena.
Při rozhodování za jak dlouho od první aplikace přípravku nebo směsi přípravků, směsi přípravku s pomocným prostředkem nebo hnojivem, mohu provést další aplikaci přípravku nebo směsi (dle § 5a vyhlášky č. 327/2012 Sb.), je důležité vyhodnotit následující skutečnosti:
- zda je přípravek označen jako nebezpečný nebo zvlášť nebezpečný pro včely,
- zda ho budu aplikovat ve směsi s jiným přípravkem a/nebo pomocným prostředkem a/nebo hnojivem,
- jaká je rizikovost dané směsi pro včely (nebezpečná nebo zvlášť nebezpečná pro včely z hlediska přijetí příslušných opatření dle § 51 odst. 3 a 4 zákona o RLP,
§ 51 odst. 3: Je-li přípravek, který je podle rozhodnutí o jeho povolení označen jako nebezpečný pro včely, použit ve směsi s jiným přípravkem, pomocným prostředkem, hnojivem nebo pomocnou látkou, uplatňují se při aplikaci opatření jako při použití přípravku zvlášť nebezpečného pro včely stanovená prováděcím právním předpisem.
§ 51 odst. 4: Jsou-li ve směsi použity pouze přípravky nebo pomocné prostředky, které nejsou podle rozhodnutí o povolení označeny jako nebezpečné ani zvlášť nebezpečné pro včely, hnojiva nebo pomocné látky, uplatňují se při aplikaci opatření jako při použití přípravku nebezpečného pro včely stanovená prováděcím právním předpisem.
- U přípravku zvlášť nebezpečného pro včely, nebezpečného pro včely nebo směsi dvou přípravků bez omezení pro včely nebo směsi přípravku bez omezení pro včely s pomocným prostředkem a/nebo hnojivem, zda se jedná o porost navštěvovaný včelami.
Přehled situací s ohledem na možné kombinace
- Je plánována aplikace jednoho přípravku, který není označen jako nebezpečný pro včely nebo zvlášť nebezpečný pro včely na porost navštěvovaný nebo nenavštěvovaný včelami (tzn., přípravku, resp. směsi přípravku s pomocným prostředkem, jenž byla vyhodnocena ÚKZÚZ jako neriziková pro včely a nemá na etiketě uvedeno omezení pro včely).
První aplikaci přípravku bez omezení pro včely lze provést v době denního letu včel. Druhou aplikaci přípravku bez omezení pro včely lze v rámci jednoho dne provést dříve, než za 12 hod od první aplikace. Tzn., 12 hodin mezi dvěma aplikacemi nerizikových přípravků nemusí být dodržena.
Pokud by po první aplikaci přípravku bez omezení pro včely následovala aplikace přípravku nebezpečného pro včely na porost navštěvovaný včelami v rámci jednoho dne, je třeba dodržet opatření dle § 4 vyhlášky č. 327/2012 Sb. - tj. aplikovat na porost navštěvovaný včelami po ukončení denního letu včel, a to nejpozději do 23. hodiny příslušného dne. Min. 12 hod interval nemusí být dodržen, jelikož má z hlediska ochrany včel přednost dodržení opatření při aplikaci přípravku nebezpečného pro včely na porost navštěvovaný včelami, tj. po ukončení denního letu včel.
- Je plánována aplikace jednoho přípravku, který je označen jako nebezpečný pro včely nebo zvlášť nebezpečný pro včely, resp. směsi přípravku nebezpečného nebo zvlášť nebezpečného pro včely s pomocným prostředkem a/nebo hnojivem, směsi přípravků bez omezení pro včely, směsi přípravku bez omezení pro včely s pomocným prostředkem a/nebo hnojivem na porost nenavštěvovaný včelami.
První aplikaci přípravu "rizikového pro včely" resp. směsi na porost nenavštěvovaný včelami lze provést v době denního letu včel a druhou aplikaci přípravku bez omezení pro včely na stejný porost v rámci jednoho dne minimálně za 12 hodin od první aplikace (popř. v opačném pořadí).
Tzn., 12 hodin mezi dvěma aplikacemi přípravků musí být dodržena.
- Je plánována aplikace jednoho přípravku, který je označen jako nebezpečný pro včely, resp. směsi přípravků bez omezení pro včely, směsi přípravku bez omezení pro včely s pomocným prostředkem a/nebo hnojivem na porost navštěvovaný včelami.
První aplikaci přípravu "nebezpečného pro včely" (resp. směsi nebezpečné pro včely z hlediska opatření dle § 51 odst. 4 zákona č. 326/2004 Sb.) na porost navštěvovaný včelami lze provést po ukončení denního letu včel, a to nejpozději do 23. hodiny příslušného dne a druhou aplikaci přípravku bez omezení pro včely na stejný porost minimálně za 12 hodin od první aplikace.
První aplikaci přípravu "nebezpečného pro včely" (resp. směsi nebezpečné pro včely z hlediska opatření dle § 51 odst. 4 zákona č. 326/2004 Sb.) na porost navštěvovaný včelami lze provést po ukončení denního letu včel, a to nejpozději do 23. hodiny příslušného dne. Druhou aplikaci přípravku "nebezpečného pro včely" (resp. směsi nebezpečné pro včely z hlediska opatření dle § 51 odst. 4 zákona č. 326/2004 Sb.) lze provést na porost navštěvovaný včelami po ukončení denního letu včel, což bude pravděpodobně za více jak 12 hodin od první aplikace. Min. 12 hod interval mezi dvěma aplikacemi nemusí být dle § 5a vyhlášky č. 327/2012 Sb. dodržen, jelikož má z hlediska ochrany včel přednost dodržení opatření při aplikaci přípravku nebezpečného pro včely na porost navštěvovaný včelami, tj. po ukončení denního letu včel.
Odběry vzorků v rámci šetření příčin otravy včel
V rámci novely § 14 vyhlášky č. 327/2012 Sb. byly upraveny kompetence státních orgánů při odběru vzorků v rámci místního šetření příčin otravy včel dle § 51 odst. 6 zákona o RLP.
Dle tohoto ustanovení odebírá k vyšetření příčiny uhynutí včel krajská veterinární správa vzorek uhynulých včel v počtu nejméně 500 jedinců a Ústav vzorek rostlin z ošetřeného porostu o hmotnosti nejméně 200 gramů. Vzorky musí být označeny a zabaleny v prodyšném pevném obalu a neprodleně přemístěny k uchování při teplotě -18°C a nižší do doby doručení stejnému státnímu ústavu pro veterinární laboratorní diagnostiku k provedení analýzy (Státní veterinární ústav). Dle § 51 odst. 6 zákona o RLP má krajská veterinární správa povinnost informovat chovatele včel a ÚKZÚZ o výsledku vyšetření a poskytnout jim záznam o výsledku místního šetření.
Vzhledem k výše uvedenému ÚKZÚZ doporučuje, aby se profesionální uživatel před plánovanou aplikací přípravku na příslušném pozemku důkladně seznámil s obsahem etikety přípravku a pomocného prostředku, aby se vyvaroval použití v rozporu s údaji zde uvedenými a požadavky vyplývajícími z právních předpisů, které je nutné při používání přípravků dodržet.
Zpracovala: Ing. Andrea Blažková, ÚKZÚZ
Vložte svůj text...